ФОРМИРОВАНИЕ ФУНКЦИОНАЛЬНОЙ ГРАМОТНОСТИ УЧАЩИХСЯ

Main Article Content

Сарвинозхон Дадабоева
Гульмира Башарова

Abstract

The article is devoted to one of the main topics for discussion at all levels of education - the formation of functional literacy, which is aimed at establishing a person as the highest social value. Organizations conducting independent international assessment of the level of functional literacy as an intermediate or final educational result are indicated. The main directions of the school's work on the use of effective pedagogical practices in the formation of functional literacy have been identified.

Article Details

How to Cite
Дадабоева, С., & Башарова, Г. (2024). ФОРМИРОВАНИЕ ФУНКЦИОНАЛЬНОЙ ГРАМОТНОСТИ УЧАЩИХСЯ. Fergana State University Conference, 78. Retrieved from https://conf.fdu.uz/index.php/conf/article/view/2810
Section
Foreign languages

References

UNESCO. Revised Recommendation concerning the International Standardization of Educational Statistics. Текст: электронный – URL: https://en.unesco.org/about-us/legal-affairs/ revised-recommendation-concerning-international-standardization-educational General Conference of UNESCO. Paris, 27.09.1978, р. 19. (дата обращения: 14.09.2022).

United nations Literacy Decade: education for all; International Plan of Action: implementation of general Assembly resolution 56/116, p. 4. – Текст: непосредственный.

Азимов, Э.Г. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / Э.Г. Азимов, А.Н. Щукин. - Москва: Икар. – 2009. –С. 342. – Текст: непосредственный.

Виноградова, Н.Ф. Функциональная грамотность младшего школьника: книга для учителя / под ред. Н.Ф. Виноградовой / Н.Ф. Виноградова, Е.Г. Кочурова, М.И. Кузнецова и др. – Москва: Российский учебник: Вентана-Граф. – 2018. – С. 16–17. – Текст: непосредственный.

Образовательная система «Школа 2100». Педагогика здравого смысла / под ред. А.А. Леонтьева. - Москва: Баласс. – 2003. – С. 35. – Текст: непосредственный.

Фролова, П.И. К вопросу об историческом развитии понятия «функциональная грамотность» в педагогической теории и практике / П.И. Фролова // Наука о человеке: гуманитарные исследования. – 2016. – № 1 (23). – С. 179-185. – Текст: непосредственный.

O’G’Li, K. K. S., & Ogli, A. M. K. (2022). INGLIZ VA O'ZBEK TILLARIDA OLAM LISONIY MANZARASI VA UNING MAQOLLARDA IFODALANISHING AHAMIYATI. Ta’lim fidoyilari, 2, 15-21.

Kakharova, M. (2023). ASSESSMENT OF THE KNOWLEDGE OF LANGUAGE LEARNERS. International Bulletin of Engineering and Technology, 3(4), 181-184.

Pazilova, Z. (2023). THEORETICAL FOUNDATIONS OF STUDYING TRADITIONAL NAMES IN LINGUISTICS. International Bulletin of Engineering and Technology, 3(8), 58-60.

Kakharova, S. (2023). THE IMPORTANCE OF EFFECTIVE TEACHER’S SPEECH IN THE CLASSROOM. Центральноазиатский журнал образования и инноваций, 2(6 Part 6), 173-176.